Головна » Файли » Мої файли |
05.04.2019, 09:38 | |
Моральне виховання дітей: основні етапи й поради батькамОлена, мати 8-річного Євгена, розповідає, що одного разу її син приніс зі школи нову ручку. Він сказав, що знайшов її в класі на підлозі, а тому взяв собі. Олена пояснила Євгенові, що так чинити не можна й порадила віддати ручку вчителю, щоб він з'ясував, чия вона. Спочатку Євгену це не сподобалося, але коли Олена пояснила, чому саме правильно віддати ручку її власнику, він погодився. Батьки й учителі мусять виховувати в дітей моральні принципи, пояснювати їм, які вчинки є правильними, а які – ні. Розуміння моральної поведінки та вміння діяти правильно багато в чому залежать від оточення, у якому зростає дитина, а також від її емоційних, пізнавальних, фізичних і соціальних навичок. Розгляньмо основні етапи морального розвитку дітей та спробуймо з’ясувати, як саме батьки можуть прищепити дитині моральні цінності. Що таке моральність Моральність – це здатність бачити різницю між правильними й неправильними намірами, думками, вчинками й поведінкою. Моральний розвиток дитини пов'язаний із поняттями про мораль, які людина пізнає з дитинства і впродовж усього дорослого життя. Батьки повинні прищепити дитині ці поняття – це основна мета всього процесу виховання. Етапи морального розвитку дітей Моральний розвиток дитини відбувається поступово, починаючи з дитячого й триваючи у підлітковому та старшому віці. Розгляньмо докладніше основні етапи цього процесу: 1. Дитинство Немовлята не розуміють моральних принципів. Розуміння ними, що правильне, а що ні залежить від їхніх почуттів і бажань. Провівши 9 місяців у лоні матері, немовля очікує, що мама й далі задовольнятиме його потреби. Від їх задоволення залежить те, як немовля розуміє правильне й неправильне:
2. Раннє дитинство (2–3 роки) У цьому віці дитина починає розуміти, що інші люди теж мають права й потреби. Однак вона ще не усвідомлює різниці між добром і злом. У 2–3-річному віці малюк може відчувати провину й дотримуватися моральної поведінки, заснованої на емпатії. Ґрунтуючись на реакції батьків, дитина розуміє необхідність слухатися їх, оскільки:
3. Дошкільний вік (3–5 років) У цьому віці дитина переймає сімейні цінності. Відзначимо деякі закономірності цього процесу:
4. Шкільний вік (7–10 років) Із семирічного віку діти починають сумніватися, чи ідеальними є батьки, вчителі та інші авторитетні люди. Особливості цього етапу такі:
5. Підлітковий вік (11–16 років) Наближаючись до дорослого віку, дитина починає розвивати власні моральні цінності, аналізуючи і ставлячи під сумнів цінності, які прищеплюють їй батьки:
Моральний розвиток дитини – більш складний процес, ніж засвоєння сімейних цінностей. У психології існують різні теорії, що пояснюють моральний розвиток дитини. Теорія морального розвитку дитини Жана Піаже Швейцарський психолог Жан Піаже, чиї роботи були присвячені дитячому розвитку, стверджував, що моральний розвиток дітей включає два основні етапи. Перший етап, який триває до семирічного віку, називається гетерономія. На цьому етапі моральні принципи нав'язуються дитині. Після семи років поступово починається новий етап – автономія. Піаже зазначав, що моральний розвиток дитини залежить від її пізнавальних здібностей. Відповідно, він поділяв процес морального розвитку на такі стадії: Сенсомоторна стадія (до 2-х років):
Доопераціональна стадія (від 2-х до 7 років):
На перших двох стадіях дитина не спроможна розрізняти те, що належить їй, і те, що належить іншим. Отже, усі її дії спрямовані на задоволення власних потреб, тому вона виявляє занепокоєння із цього приводу. Стадія конкретних операцій (7–11 років):
Стадія формальних операцій (11–12 років):
На стадіях конкретних і формальних операцій дитина може бачити речі з боку. Вона розуміє важливість співпраці, взаємності та рівності. У цей період вона переходить від гетерономії до автономії. | |
Переглядів: 249 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |